زن(چگونه باید بود؟)

در جامعه ما، زن به سرعت عوض می شود ؛ جبر زمان و دست دستگاه -هر دو- او را از "آنچه هست" دور می سازند و همه خصوصیات و ارزشهای قدیمش را از او میگیرند تا از او موجودی بسازند که "میخواهند"؛ و "می سازند" و می بینیم که "ساخته اند"!!


این است که حادترین سوالی که برای "زن آگاه" در این عصر مطرح است، این است که:"چگونه باید بود؟"


زیرا، می داند که بدان گونه که "هست"، نمی ماند و نمیتواند بماند و نمی گذارندش که بماند؛و از سویی ،ماسک نویی را که می خواهند بر چهره قدیمش بزنند،نمی خواهد بپذیرد، می خواهد خود تصمیم بگیرد،"خویشتن جدیدش" را خودآگاهانه و مستقل و اصیل ،آرایش کند، ترسیم نماید؛اما نمیداند "چگونه؟"؛


نمیداند این چهره انسانیش -که نه آن "قیافه موروثی" است، و نه این"ماسک بزک کرده تحمیلی و تقلیدی"- چه طرحی دارد؟ شبیه کدام چهره است؟


مردم ما همواره از فاطمه دم میزنند ،هر سال دهه ها برایش میگیرند، صدها هزار دوره و مجلس و منبر روضه و جشن و عزا به خاطرش برپا میکنند ...... و با این همه چهره روشن او شناخته نیست و تنها چیزی که مردم ما از این شخصیت مقدس و بزرگ میدانند، این چند قلم تکرار مکررات نسل اندر نسل و قرن اندر قرن است که شب و روز ، و در تمامی سال و سراسر عمر ، بازگو میشود.
و اما درباره آنچه که باید از فاطمه آموخت، هیچ، و در نقشی که شخصیت  او در زندگی و سرنوشت پیروانش دارد ، تنها و تنها ، شفاعت و آن هم در قیامت است


این است تمام اطلاعاتی که درباره این شخصیت بزرگ، در اذهان مردم ، وجود دارد. مردمی که به عظمت او و جلالت قدر او، با جان و دل، معترفند.


                                             « دکتر علی شریعتی» 

نظرات 6 + ارسال نظر
مهدی چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 22:33 http://eyrozeghar.blogsky.com

اگر به گفته خدا عمل کنیم
اگر به گفته خدا به علم و فضل رو کنیم
دوباره آفتاب دین طلوع میکند
وغرب وازده به ما رجوع میکند
که کام تلخ خویش را ز جام شهد پر کند
معلم شهید دکتر علی شریعتی

صخره پنج‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:16

سلام برادر
خوبی؟
من که لینکی نمی بینم ولی چشم در اولین فرصت
دعام کن.

بهار پنج‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 13:03 http://www.silverstain.blogfa.com/

سلام
گفتن حرفهای یه آدم بزرگ تو یه وبلاگ خیلی ایده جالبی
لینکت کردم امیدوارم تو هم این کار رو بکنی

ابوالقاسم(سودای دل) پنج‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 16:22 http://www.sodaye-del.mihanblog.com

سلام
خشته نباشید
واقعن وبلاگ جالبی دارین من خیلی سخن های دکتر شریعتی رو دوست دارم و خوشحال شدم از اینکه با وبلاگ شما اشنا شدم
خوشحال می شم اگه اجازه بدین تبادل لینک کنیم از
من لینک شما رو به لینکدونی خودم اضافه می کنم شما هماگه دوست داشتین اینکارو انجام بدین

شمس الدینی شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 14:10

سلام
خسته نباشی
اگر درخواست کاری از خدا باشدشجاعت است
اگر برآورده شود نعمت است
اگر برآورده نشود حکمت است


اگر درخواست کاری از بنده خدا باشد ذلت است
اگر برآورده شود منت است
اگر برآورده نشود خفت است

حالا تو از کی درخواست می کنی

زهره دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:57 http://www.deleabri.blogfa.com

سلام مرسی که امدی

عالی بود
منتظر دیدار مجدد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد